25 signalen van stress

29 juni 2017
Leon

Iedereen heeft dagelijks te maken met stress en er komen allerlei situaties voor die een bepaalde mate van stress veroorzaken. In het vorige artikel over stress heb ik het gehad over de verschillende vormen van stress en aangegeven dat stress niet altijd negatief hoeft te zijn.

Je lichaam kan namelijk uitstekend omgaan met korte periodes van stress en een gezonde hoeveelheid stress verhoogt je belastbaarheid. Dit verbetert de manier waarop je lichaam omgaat met stress en heeft een gunstige invloed op je gezondheid en je prestaties.

Heb je last van te veel of langdurige (chronische) stress, dan kan dit uiteindelijk ernstige gevolgen hebben voor zowel je mentale als lichamelijke gezondheid en kan leiden tot allerlei klachten. Veel van deze klachten worden echter niet altijd opgemerkt als stress.

In dit artikel zet ik 25 veel voorkomende signalen van stress voor je op een rij.

Symptomen van (te veel) stress

Stress bepaalt onze gedachten, onze emoties, ons gedrag en uiteindelijk onze mentale, emotionele en lichamelijke gezondheid. Te veel stress kan daarom leiden tot allerlei gezondheidsklachten en een verhoogd risico op ziekten als: obesitas, hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en psychische aandoeningen.

Gedragssymptomen van stress zijn:

  • Overmatig eten of juist een gebrek aan eetlust
  • Overmatig gebruik van alcohol, drugs en/of tabak
  • Weinig beweging
  • Sociale terugtrekking
  • Uitstelgedrag

Emotionele symptomen van stress zijn:

  • Gebrek aan focus
  • Gebrek aan motivatie
  • Gebrek aan ontspanning
  • Pessimisme
  • Angst
  • Zorgen maken
  • Rusteloosheid, nervositeit
  • Frustratie en irritatie
  • Woede aanvallen, boosheid
  • Verdrietig, depressief

Lichamelijke symptomen van stress zijn:

  • Weinig energie
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Maag- en darmklachten
  • Pijn in de borst
  • Hoge hartslag
  • Spierpijn en stijve spieren
  • Slaapproblemen
  • Laag libido

Ervaar jij meerdere van deze symptomen? Dan is het een goed idee om je huidige situatie eens kritisch te bekijken en na te gaan waar deze vandaan kunnen komen.

Wat veroorzaakt stress?

Hoeveel stress iemand uiteindelijk aankan hangt heel erg af van de persoon en in het vorige hoofdstuk hebben we al aangegeven dat persoonlijkheid en karaktereigenschappen hier een grote invloed op hebben.

Het ervaren van (te veel) stress is altijd persoonlijk en betekent voor iedereen iets anders. Wat bij de ene persoon kan zorgen voor veel stress, kan bij de ander namelijk niet of nauwelijks stress opleveren.

Veel voorkomende (psychologische) stressgebieden en oorzaken van stress zijn:

1. Streven naar harmonie
Meer bezig zijn met je omgeving, geen ‘nee’ kunnen zeggen, geen grenzen aangeven, streven naar waardering (a.k.a. people pleasen) en/of bang zijn voor de mening van anderen.

2. Controleverlies / Perfectionisme
Hoge ambitie, hoge eisen stellen, veel multitasking, niets delegeren, niets willen missen, altijd bereikbaar willen zijn, altijd gelijk willen hebben.

3. Gebrek / schaarste
Te weinig slaap, beweging, eten, tijd, geld, aandacht, liefde.

Deze factoren kunnen uiteindelijk leiden tot eerder genoemde symptomen en het is daarom verstandig de gevolgen van stress te herkennen en te kijken wat te oorzaken hiervan kunnen zijn.

Conclusie

In dit artikel heb ik aangegeven wat de belangrijkste signalen zijn van het ervaren van te veel stress.

Stress is een belangrijk onderdeel van ons leven. Het is een nuttige prikkel die je lichaam nodig heeft en die kan leiden tot het verhogen van je belastbaarheid en je prestaties. (bijv. het aanpassen van het lichaam na een zware training).

Stress is gezond, maar wordt pas problematisch wanneer we een bepaalde grens over gaan en we de controle verliezen. Wanneer dit gebeurt praten we over ongezonde of negatieve stress en die kan leiden tot allerlei klachten.

Hoeveel stress iemand aankan verschilt heel erg per persoon en ook kunnen de oorzaken van stress erg uiteenlopen.

Overmatige stress heeft over het algemeen te maken met een vorm van controleverlies. Wanneer we bepaalde situaties niet onder controle hebben of we denken er geen controle over te hebben dan praten we over controleverlies en ervaren we stress.

Het is overigens niet noodzakelijk om stress te verminderen, maar juist veel belangrijker om je stress te managen.

In een aantal volgende artikelen over stress geef ik je de nodige handvatten en tips om je stress te managen en hier beter mee om te kunnen gaan.

Heb je momenteel veel stress in je leven en vind je het lastig om hiermee om te gaan?
Stuur mij een bericht en ik help je graag!
Tags: stress,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *